Thursday 15 October 2015

EPO tidak menggalakan kesuburan?




    “Assalamualaikum doktor. Saya ada.baca tentang Epo di blog doktor. Barulah saya tahu yang EPO hanya boleh dimakan dalam tempoh lbh krg 14 hari dari tarikh dtg haid. Saya memang mengalami masalah haid yg tak menentu 6 bulan sebelum kahwin. Doktor sarankan saya ambil EPO 1 biji sehari. Saya mengamalkannya sampai sekarang. Sekarang saya dah masuk 3 bulan berkahwin dan belom ada tanda2 kehamilan. Agak kecewa juga sebab kawan2 lain semua dah berpetanda. Adakah disebabkan oleh amalan makan EPO? Harap doktor boleh beri penjelasan.”

 

Dr Zubaidi : Wa alaikum mus salam.

 

Saya telah membaca email puan dan bersimpati dengan masalah yg puan hadapi. Saya berpendapat bahawa mengambil EPO bukanlah kaedah terbaik untuk meningkatkan kesuburan.

 

Tiada kajian yang sahih menunjukkan pengambilan EPO boleh merangsangkan kesuburan secara langsung.

 

EPO atau Evening Primrose Oil mengandungi  gamma linolenic acid (GLA) yang membantu  wanita mengeluarkan lendiran mucus servikal yang baik, bagi memudahkan pergerakan sperma dari vagina ke rahem saja. Ia bukan suplemen yang merangsang kesuburan wanita secara langsung.

 

Apa yang saya faham dari email puan bahawa puan mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu. ("Saya memang mengalami masalah haid yg tak menentu 6 bulan sebelum kahwin")

 

Saya percaya puan mengalami masalah ketidaksuburan akibat ketidakseimbangan hormon. Cara terbaik ialah dengan melakukan pemeriksaan hormon di mana-mana klinik kesuburan.

 

Doktor di klinik atau di hospital selalunya akan memberikan ubat hormon sintetik bagi merawat masalah puan. Sudah tentu ubat hormon sintetik memberikan kesan sampingan jika diambil secara berpanjangan.

Credit to Dr Zubaidi  Hj Ahmad.

Cadangan vitamin untuk kesuburan wanita
1. GLA
🌻Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
🌻Membantu meningkatkan kesuburan
🌻Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
🌻Membantu dalam menangani menopus
🌻Menguatkan kuku dan rambut
🌻Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
🌻Membantu menangai ekzema
🌻Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
🌻Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
🌻Menguatkan imuniti tubuh
🌻Memperlahankan proses penuaan
🌻Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
🌻Mengawal kencing manis dan darah tinggi
🌻Mengawal kolesterol
🌻Untuk fungsi saraf


2. Alfalfa

🐰Merawat gangguan pencernaan
🐰Mengawal kolestrol dalam darah
🐰Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
🐰Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
🐰Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
🐰Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan
🐰Mengurangkan simptom menopous
🐰Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan
🐰Merawat masalah sembelit
🐰Menyahkan toksik dalam tubuh
🐰Mengurangkan kesakitan otot dan sendi 🐰Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
🐰Membantu masalah penghadaman
🐰Membantu memperbanyakkan susu ibu
🐰Mengurangkan masalah pundi kencing
🐰Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
🐰Meningkatkan kesihatan prostat
🐰Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
🐰Menghangatkan hubungan suami isteri
🐰Membantu tingkatkan kesihatan lelaki



@Untuk mendapatkan nasihat percuma dan maklumat lanjut, sila hubungi saya :
Siti Zuhaida Ahmad - Shaklee ID - 1136691
Pengedar Shaklee Utara - Kedah (Sungai petani, Gurun, Bedong, Yan, Guar Chempedak, Bukit Selambau, Jeniang, Padang Serai, Kulim)
FB Page: Zuhaida Ahmad
FB: Zuhaida Ahmad
Email: sitizuhaida@gmail.com atau
sitizuhaidaahmad@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: +6019-5523058


No comments:

Post a Comment