Wednesday 25 June 2014

Soya - Baik ke buruk?

Mesti pelik dengan tajuk saya harini. Baik ke buruk soya? Sebenarnya Soya mempunyai banyak keburukan jika salah cara pengambilannya.
 
Fakta 1. Soya mempunyai kandungan tinggi asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral (kalsium, magnesium, zink) semasa pencernaan dalam usus. Bayangkan apa apa akan berlaku jika zat-zat yang anda harapkan. Terbazir begitu sahaja disebabkan tiada penyerapan.

>> Dalam ESP Shaklee, terdapat 50% keperluan kalsium harian. Kenapa ada kalsium? Kerana tambahan sedikit kalsium di dalam ESP boleh meneutralkan kembali asid phytic di dalam soya dan disebabkan itu ESP Shkaklee selamat diminum berbanding produk soya yang lain.

Fakta 2. Soya mengandungi hemaglutinin - yang menyebabkan sel-sel darah merah terkumpul dan melekat sesama mereka.

>> Shaklee telah menjalankan ujian demi ujian untuk membuang lemak didalam soya, proses untuk mengasingkan kandungan protein kacang soya dari bahagian-bahagian yang kurang diingini kacang soya, seperti bahan badan keras dan lemak. Perencat trypsin - bahan kimia yang terdapat secara semulajadi dalam kacang soya mentah yang boleh menjejaskan enzim pencernaan manusia - sebahagian besarnya dilemahkan oleh mengukus dan haba digunakan semasa pemprosesan isolat soya. Hanya kira-kira 20% daripada aktiviti asal mereka masih kekal. Begitu juga, hemagglutinin, dikeluarkan semasa pemprosesan dadih soya seperti yang dinyatakan di atas.

Fakta 3. Mengandungi goitrogen-melemahkan fungsi tiroid (sangat bahaya)

>> Goitrogen pula adalah bahan anti tiroid yang menghalang penghasilan hormon tiroid. Goitrogen memang ada dalam soya tapi kaedah pemprosesan Shaklee memastikan goitrogen dah dipisahkan dari soya.

Fakta 4. Kebanyakan soya adalah GM (genetically modified)-struktur gen berubah untuk tujuan pertanian (supaya lebih besar dsg) dan mengandungi racun serangga yang tertinggi

>> Soya ESP tak mengalami sebarang Genetically Modified.

Fakta 5. Soya mempunyai kandungan tinggi toxin natural dinamakan antinutrient (antizat). Ia adalah penghalang enzim dalam pencernaan protein. Ianya tidak mudah dimusnahkan semasa proses memasak. Hasilnya ialah anda mendapat kembung perut dan kekurangan asid amino-dimana akan menjurus kepada kerosakan pankreas.

Fakta 6. Disebabkan unsur antinutrient, syarikat pengeluar berusaha untuk menyahkannya pada akhir proses, ianya dibawa dalam beberapa siri proses kemikal termasuk membasuhnya dengan asid dalam tangki aluminum.

>> Kesimpulan untuk fakta 1 hingga 6, Dr Shaklee, telah membuat lebih 1500 kajian menunjukkan kebaikan soya dan hanya 12 hingga 20 kajian negatif.
 

Proses yang dijalankan oleh Shaklee adalah seperti dibawah;
  • Kacang soya yang berkualiti tinggi diasingkan, dihancurkan, dan dipanggang sempurna untuk menghasilkan cip soya.
  • Cip soya tersebut kemudian diesukkan dan diparut untuk menghasilkan kepingan penuh lemak.
  • Lemak yang memberi kesan negatif terhadap sistem badan akan diekstrak menggunakan air sejuk.
  • Lemak yang tinggal hanyalah protein yang boleh diterima di dalam badan dan memberikan kesan positif seperti phyto-estrogen yang menghalang kanser payudara dan kanser prostat pada lelaki.




Boleh klik disini untuk rujukan.

Untuk tempahan sila isi borang disini.
 
@Untuk mendapatkan nasihat percuma dan maklumat lanjut, sila hubungi saya :
Siti Zuhaida Ahmad - Shaklee ID - 1136691
Pengedar Shaklee Utara - Kedah (Sungai petani, Gurun, Bedong, Yan, Guar Chempedak, Bukit Selambau, Jeniang, Padang Serai, Kulim)
FB Page: Zuhaida Ahmad
Call/SMS/WhatsApp: +6019-5523058

No comments:

Post a Comment