Sunday 13 November 2016

Menulis dengan Hati

Saya gi kedai nak beli gula2.. Kat sogo semua harga gula2 berharga rm2.00.. Saya gi kedai bawah jambatan..tanya pakcik kedai..berapa harga gula2 ni pakcik..harganya 10 sen je nak...cuba tanya pakcik tu..kenapa tak bagi free je gula2 tu.. Patut ke saya marah pakcik tu..pakcik sepatutnya jual gula2 ni RM2 sama macam harga di sogo. Baru lah semua org tak gi shopping bawah jambatan dan masih setia shopping di sogo. Patut ke saya marah mcm tu? Bila saya renungkan..adakah ceo-ceo yang pakai blazer dan kasut kilat datang shopping di bawah jambatan untuk beli gula2. Siapa sebenarnya yg dtg membeli belah di bawah jambatan? Masing-masing ada sebab kenapa di jual mahal di sogo dan pakcik ni jual murah di bawah jambatan. Si penjual di sogo tahu, pembelinya adalah golongan bangsawan Dan makan gula2 untuk memaniskan mulut untuk menunggu bapanya mencuba beberapa helai levis di fitting room. Tetapi pembeli gula2 dibawah jambatan membelinya untuk meraikan sesuatu yang dianggap sebagai upah apabila familynya suruh beliau membeli barang ke kedai..kegembiraan jauh terbentang di wajah anak kecil bila dpt beli gula2 dengan harga 10sen..dn segala kepenatan berjalan ke kedai walaupun jauh akan hilang.. Saya masih tak puas hati dengan jawapan pakcik tu...pakcik...kalau pakcik jual gula2 ni harga 10sen bila pakcik nak jadi kaya.. Tiba2 ada sebuah kereta Mercedes berhenti dibahu jalan, turun seorang ahli perniagaan yg berpakaian serba segak....pakcik...ada jual top up tak..pakcik tu jawab..takde tuan... Ahli pernigaan tu macam bengang je..so dicapainya gula2 terus di bukan balutan dan masukkan ke dalam mulut..mukanya tersenyum..dy hulurkan rm10 kepada pakcik tu..ni duit gula2 tu...pakcik tu jawab..10 sen je tuan... Takpelah..ambillah...simpan lah bakinya... Kesimpulan..jika nak bayar lebih...saya amat alu-alukan..kalau nak bayar rm1juta pun saya tak marah..tapi jgn bayar kurang dari 10sen je. :) Saya jual murah, doakan moga saya dpt pahala atas keikhlasan saya..dan bila tuan bayar 20sen, insyaallah tuan juga akan dpt pahala atas keikhlasan tuan membeli nota saya dengan harga lebih 10sen..sama2 kita dapat pahala. -Din Cincin-

No comments:

Post a Comment