Wednesday 22 April 2015

Resepi - Pajeri Nanas

Assalamualaikum.

Hari ini saya nak share cara masak pajeri nanas.



Kebetulan en suami bawa balik nanas dari rumah ibu mertuaku.

Ayah mentua saya memang tak pernah berat sebelah menantu-menantu diaorang. Minggu lepas habuan biras saya. Minggu en suami bawa balik nanas, ayah bagi katanya.

Ok. saya pon dah tak mahu cerita banyak. Resepi ni dari mak saya. Mudah je.

Bahan-bahan:

A) Untuk dikisar;
  • Bawang merah - 3 ulas
  • Bawang putih - 5 ulas (lagi banyak lagi bagus)
  • Halia - Seinci atau sebesar ibu jari.
  • Rempah daging - 1 packet.


B) Bahan untuk di masak;
  • Nanas - 1 biji
  • Santan - RM 2 @ setengah biji
  • Kerisik - RM 1 @ 1 packet
  • Gula - 3 sudu
  • Garam secukup rasa


Cara masak;


  • Rebus nanas sehingga masak. Asingkan nanas tersebut dan toskan.

  • Tumiskan bahan kisar tadi sehingga pecah minyak.


  • Masukkan nanas dan santan bersama-sama, gaulkan sekali sehingga sebati.


  • Masukkan kerisik dan biar didih sehigga masak kerisik tersebut.
  • Masukkan gula dan garam secukup rasa. Jangan manis sangat ye, tak baik untuk kesihatan.
  • Hidangkan bersama nasi panas dan ikan gelama masin...perghh...sedap ni..


Selamat mencuba... nanti share result ye.. ye la saya ni bukan pandai masak sangat.. sahaja nak share je..


@Untuk mendapatkan nasihat percuma dan maklumat lanjut, sila hubungi saya :
Siti Zuhaida Ahmad - Shaklee ID - 1136691
Pengedar Shaklee Utara - Kedah (Sungai petani, Gurun, Bedong, Yan, Guar Chempedak, Bukit Selambau, Jeniang, Padang Serai, Kulim)
FB Page: Zuhaida Ahmad
FB: Zuhaida Ahmad
Email: sitizuhaida@gmail.com atau sitizuhaidaahmad@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: +6019-5523058

No comments:

Post a Comment