Tuesday 31 March 2015

Kanser payudara

Assalamualaikum,


Cerita minggu lepas, 27th March 2015. Tempat kerja saya telah menjemput pakar sakit puan untuk memberi ceramah tentang kesihatan wanita, menyentuh tentang barah payudara. Saya pun mula study pasal barah payudara. Cerita dari doktor tersebut, barah tersebut telah menyerang seorang pesakit berumur 37 tahun. Doktor selalu menasihat kita, lakukan pemeriksaan bila umur 40 tahun kerana risiko mendapat kanser adalah pada umur 40 tahun. Semasa kelas nutrisi by nutrition shaklee, hanya 15% faktor kanser adalah datang dari genetik, selebihnya adalah daripada diri kita sendiri, faktor pemakanan dan faktor alam sekitar yang tercemar. Kita selalu makan je, hirup udara je tapi tak pernah nak flush out pun semua toksik tu kan. Jadi harini saya nak share serba sedikit pasal kanser.


Maksud kanser. (sumber: Wikipedia)


Barah atau kanser (Istilah perubatan: barah neoplasm) merupakan klasifikasi penyakit yang merujuk kepada keadaan sel yang membesar secara luar kawalan, pencerobohan dan pemusnahan tisu biologi dan metastasia. Ketiga-tiga ciri-ciri barah ini berbeza daripada tumor bukan barah, yang merupakan penyerebakan terhad dan bukan metastasia. Kebanyakan barah menyebabkan tumor, akan tetapi seperti leukemia, sesetengah barah tidak. Bidang perubatan yang menjalankan penyelidikan, diagnosis, pengubatan dan pencegahan barah dikenali sebagai onkologi.


Barah telah menjadi masalah utama akibat peningkatan tempoh jangka hayat. Ini disebabkan kadar mutasi semakin meningkat selaras dengan tempoh hayat yang semakin berpanjangan. Walaupun kemajuan yang besar telah dicapai dalam cara rawatan, kebanyakan rawatan hanya berkesan bagi penyakit barah awal. Bagi kebanyakan barah yang telah mencapai tahap lanjut masih tiada rawatan yang berkesan wujud dan dalam kebanyakan kes akhirnya membawa maut. Oleh itu bolehlah dianggap, mereka yang melewatkan mendapat rawatan seolah-olah membunuh diri. Walau bagaimanapun sungguhpun tidak terdapat ubat yang berkesan bagi pesakit barah yang tahap akhir, semenjak 20 tahun kebelakangan perkembangan penjagaan palliative telah meningkat dengan meluas.


Rawatan barah biasanya dikendalikan oleh onkologi, doktor yang khusus dalam rawatan penyakit malignant. Rawatan barah perlu dilakukan dengan serta merta sebaik sahaja ia dikesan. Kelewatan mendapatkan rawatan mengurangkan peluang untuk sembuh. Barah yang dikesan pada peringkat awal mempunyai peluang yang baik untuk dirawat secara berkesan.


Barah mampu menyebabkan pelbagai tanda, bergantung kepada tempat dan ciri meligan dan samaada berlakunya metastasis. Dignosa tepat biasanya memerlukan pemeriksaan tisu yang diambil melalui biopsi melalui mikroskop. Apabila didiognasa, barah biasanya dirawat melalui pembedahan, kemoterapi dan/atau rawatan radiasi.


Sekiranya tidak dirawat, kebanyakan barah akhirnya menyebabkan kematian; barah merupakan punca utama kematian di negara membangun. Kebanyakan barah boleh dirawat dan ramai yang sembuh terutamanya menerima rawatan pada peringkat awal. Kebanyakan bentuk barah berkait dengan fakor persekitaran, yang boleh dielakkan. Merokok tembakau mendorong kepada lebih banyak barah berbanding fakor persekitaran yang lain.


Tanda-tanda awal kanser payudara.


Wanita harus peka kepada perubahan yang berlaku pada payudara dan puting.

Perubahan rasa di payudara atau putingKetulan atau perubahan ketebalan di payudara atau bawah ketiakPuting payudara yang terasa tegang dan sakitPerubahan dilihat pada payudara atau putingPerubahan saiz dan bentuk payudaraPuting payudara terperosok ke dalamPermukaan kulit payudara, sekeliling puting, atau puting bersisik, merah atau bengkak. Permukaan kulit boleh kasar atau berliang seolah-olah seperti permukaan oren.


Cadangan supplement untuk merawat kanser.





Apakah itu Vivix?


Vivix ialah sejenis minuman campuran botani, merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Vivix mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.


**sumber dari website Shaklee.


Keistimewaan Vivix.


Memperbaiki DNA.

Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

Memperbaiki tenaga sel.

Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.

Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi.

Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.


Kebaikan Vivix

Menggalakan penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaanMembantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin seriusMengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantungMengurangkan kompilasi diabetes / kencing manisMeningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi sarafMengurangkan insiden penyakit nyanyuk - merawat azhameirMembantu merawat penyakit parkinsonMembantu memulihkan penyakit strok - angin ahmarMeningkatkan kesihatan imum badanMenggalakan kesihatan keseluruhan


@Untuk mendapatkan nasihat percuma dan maklumat lanjut, sila hubungi saya :
Siti Zuhaida Ahmad - Shaklee ID - 1136691
Pengedar Shaklee Utara - Kedah (Sungai petani, Gurun, Bedong, Yan, Guar Chempedak, Bukit Selambau, Jeniang, Padang Serai, Kulim)
FB Page: Zuhaida Ahmad
FB: Zuhaida Ahmad
Email: sitizuhaida@gmail.com atau sitizuhaidaahmad@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: +6019-5523058


No comments:

Post a Comment